Värv võetud: Eesti Post sai oranžile kaubamärgikaitse

Eesti Post, tuntud peamiselt Omniva brändi alt, on Patendiametis registreerinud üksnes oranžist toonist koosneva kaubamärgi. Tegu on Eestis haruldase juhtumiga, kus üks värv on saanud monopoolse kaubamärgiõiguse. Eesti Postil on nüüd õigus keelata konkurentidel oranži oma toodetel ja teenustel kasutada.

Kaubamärk ei pruugi alati koosneda sõnadest või logost – tänapäeval saab kaubamärgina kaitsta ka näiteks heli, videot või värve. Värvimärgi puhul saab õiguskaitse konkreetne värvikombinatsioon või värv. Üksnes ühe värvi registreerimine kaubamärgina on võimalik aga vaid piiratud tingimustel ja ükski ettevõtte automaatselt ainuõigust näiteks punasele või sinisele värvile ei saa.

Monopoolne õigus ühele värvile mingis tegevusvaldkonnas antakse ettevõttele vaid siis, kui ettevõtja suudab Patendiametile tõendada omandatud eristusvõimet. See tähendab, et värvi ollakse oma kaupadel-teenustel juba pikka aega kasutanud ja reklaaminud, nii et tarbijad on hakanud seostama värvi selle konkreetse ettevõttega. Selleks tuleb aga esitada kaalukaid tõendeid (nt tarbijauuringud, turuosa ülevaated, meediakajastused jne) ja ettevõte võib materjalide nappusel siin hõlpsasti põruda.

Konkurendid oranži pakiautomaatidel kasutada ei tohi

Eesti Posti värvimärgi registreering hõlmab kirjakaste, pakiautomaate, postikaupade müüki, transporti, postiteenuseid, kullerteenuseid ja seotud digiteenuseid. Ettevõte tõendas Patendiametile, et oranž on aastaid olnud Eesti Posti visuaalse identiteedi keskmes ja on kinnistunud tarbijate jaoks just Omniva sümbolina.

„Kaitsesime oranži kaubamärgina lisaks Eestile ka Omniva teistel peamistel pakiäriturgudel Lätis ja Leedus. Kõigis neis riikides õnnestus patendiametitele tõendada, et logistikateenustel ja seotud kaupadel on Omniva bränd ja oranž värv väga tuntud,“ ütleb Eesti Posti kaubamärgi registreerimisel nõustanud ja esindanud patendivolinik Almar Sehver patendibüroost AAA.

Sehver kinnitab, et tõendusmaterjalina esitati ametitele ka turu-uuring, mis näitas, et nende riikide tarbijad seostavad pakiteenustel oranži just Omnivaga. „Pakiteenuste puhul on värv tarbija jaoks äärmiselt oluline – selle abil leitakse ostukeskuste juures vajalik pakiautomaat kiiresti üles. Seetõttu on ka äriliselt oluline kaubamärk registreerida, et kaitsta brändi eristusvõimet ja tarbijaid eksitamise eest,“ rõhutab Sehver.  

Registreering tähendab, et ettevõttel on edaspidi ainuõigus kasutada oranži posti-, pakiteenustel ja seotud kaupadel ning värvi kasutamine sama valdkonna kaupadel ja teenustel konkurentidele keelata.

Eesti ettevõtjad pole värvimärgi võimalusi veel avastanud

Ühest värvist koosnevad värvimärgid on maailmas haruldased, sest registreerimisnõuded on kõikjal ranged. Tuntud näited on Tiffany sinine, Post-iti kollane ja Milka lilla. Eestis on varasemalt eristusvõime alusel registreeritud näiteks AS-i Maag roheline (lihatoodetel) ja Löfbergs Lila lilla (kohvil), kuid need on kaitstud kujutis-, mitte värvimärkidena.

Kaubamärgiseadus võimaldab tunnusvärve värvimärgina registreerida nimelt alles alates 2019. aastast. Eraldi värvimärgi kategooria pakub ettevõtjale suuremat õiguskindlust, sest kujutismärgina registreeritud värve ei pruugi andmebaasidest lihtsalt leida. See suurendab riski, et keegi kasutab samasugust värvitooni teadmatusest.

Eesti Posti oranž ongi esimene Eestis registreeritud ühevärviline värvimärk. Ettevõtjal on 2024. aastast ette näidata ka valge ja oranži kombinatsiooni sisaldav värvimärk. Kahest toonist koosnevaid värvimärke on Patendiametis alates 2019. aastast registreerinud veel Uus Maa ja Orkla Eesti.    

Mari-Epp Tirkkonen
Mari-Epp Tirkkonen

Kaubamärgiosakonna peaekspert

Autentimine ID kaardiga