Kuu kaubamärk │ Reet Aus: loomevarguse eest kaitseb registreeritud kaubamärk

Loomevaldkonnas on paratamatu, et ühe ideed inspireerivad teisi. Küsimus on, kus lõpeb tõlgendus ja algab vargus. Meie värske kuu kaubamärgi omanik, disainer Reet Aus ütleb, et kui keegi tema loomingust inspiratsiooni ammutab ja nii uut väärtust loob, on see pigem kompliment. Ent kui seda pahatahtlikult kasu saamiseks kopeeritakse, võib minna vaidluseks – just siin tuleb disaineri sõnul mängu kaubamärgi registreerimisest tõusev kasu.

„Kaitstud kaubamärk annab kindluse, et loodud väärtus püsib sinu käes,“ soovitab disainer ettevõtjatel kaubamärk kõigil sihtturgudel aegsasti ära kaitsta.

Esitleme augustikuu parimat kaubamärki:

Reet Ausi kaubamärk

Kaubamärk on kaitstud Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametis (EUIPOs) ja sellega on Reet Ausi ettevõte Aus Design saanud kaitse rõivastele, jalatsitele, peakatetele, rõivaste ja kangaste müügile, rõivaste ümbertöötlemisele, rätsepateenusele, teadus- ja tehnoloogiateenustele ning disainile. Reet Aus on jätkusuutlik moedisainer, kes töötas välja tööstusliku väärtustava taaskasutamise meetodi UPMADE, mis suunab masstootmisest üle jäävad kangad tagasi tootmisse. 

Reet, mis tunne see on, kui su nimi on otseses mõttes muutunud brändiks?

See on midagi, mille peale ma üldse ei mõtle. Olen alati soovinud tegutseda oma nime all, sest see tundub aus. Kui paned oma nime brändile külge, siis võtad ka vastutuse kõige eest, mida maailma lood. Sellega muidugi kaasneb, et kõikide töötajate teod nuheldakse minu kaela. See on siiski olnud minu valik.

Oled varasemalt registreerinud oma nime Eesti kaubamärgina. Miks otsustasid selle nüüd Euroopa Liidus ära kaitsta? Millal peaks ettevõtja mõtlema rahvusvahelise kaitse peale?

Eestis on minu nimi kaitstud alates 2020. aastast, aga nüüd, kui oleme hakanud järjest enam Eestist välja laienema, oli loogiline samm kaitsta kaubamärk ära ka Euroopa Liidus. Rahvusvahelise kaitse peale tasubki mõelda just siis, kui plaanid minna koduturust kaugemale. 

Kaubamärgi rahvusvahelise kaitse peale mõtle siis, kui plaanid minna koduturust kaugemale.

Kahjuks on meil näiteks USAs parasjagu vaidlus käimas, sest seal jõudis keegi teine minu nime enne mind registreerida. Kui oleksin sellele varem mõelnud, poleks täna sellist olukorda.

Kuidas otsustad, mis loomevara registreerida ja millal? Mida see sulle ettevõtja ja disainerina annab?

Lisaks oma nimele olen registreerinud teisigi kaubamärke ja disainilahendusi. Nii kaubamärgi UPMADE kui muud brändiga seotud kaubamärgid ja tööstusdisainilahendused olen kaitsnud ära Eestis, Euroopa Liidus ja USAs.

Minu strateegia on loomevara registreerida siis, kui idee tundub innovaatiline ja kui sellel on potentsiaali.

Minu strateegia on registreerida siis, kui idee tundub tõesti innovaatiline ja potentsiaalikas. Loomevara kaitsmine on igati mõistlik samm – see on osa ettevõtja vastutusest ja annab kindluse, et loodud väärtus püsib sinu käes.

Kas sul on ette tulnud olukorda, kus keegi kasutab loata su nime või loomingut? Kuidas sa sellises olukorras reageerid? 

Olen muidugi kokku puutunud selliste olukordadega. Seda on ette tulnud isegi suurte tegijate puhul. Alati tuleb vaadata, mis eesmärgil seda tehakse. Kui mõni loomeinimene interpreteerib mu tööd loominguliselt, siis näen seda pigem komplimendina. Aga kui tegemist on otsese vargusega, siis võib minna vaidluseks – nii, nagu USA puhul juhtuski.

Kas kaubamärgi registreerimine Euroopas tähendab, et on oodata laienemist, põnevaid koostöid või algatusi?

Praegu on meie fookus rahvusvahelisel laienemisel, kuigi koduturgu hoiame samuti suure hoolega. Lähikuudel liigume Soome, Singapuri, Belgia, Prantsusmaa ja USA turule. Koos Eesti Kunstiakadeemiaga arendame suure hooga UPMADE’i süsteemi ning uurime võimalusi, kuidas täiendada toote digipassi. Samal ajal katsetame ja rakendame oma kollektsioonides uusi ringseid tehnoloogiaid.

On väga põnev ja inspireeriv aeg!

Almar Sehver

 

Oma kaubamärki saad registreerima asuda Patendiameti e-teenuste portaalis. Kui vajad nõu, siis kirjuta meile aadressil kaubamark@epa.ee või helista telefonil 627 7937.

Eelmise kuu kaubamärgilugu loe meie ajaveebist!

Kuu kaubamärgi lood valmivad koostöös Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametiga (EUIPO). 

Mari-Epp Tirkkonen
Mari-Epp Tirkkonen

Kaubamärgiosakonna peaekspert

Autentimine ID kaardiga