Moekalt kujundatud logost ei saa alati kaubamärki
Eestis esitavad ettevõtted igal aastal sadu taotlusi oma logode kaubamärgina registreerimiseks. Nagu disainis ikka, on ka logode kujundamisel omad trendid ja suunad. Moega kaasaminek ei pruugi aga logo kaubamärgina registreerimisel ettevõtjale alati kasuks tulla.
Kõikidest kaubamärgitaotlustest kõige enam esitatakse taotlusi just kujutismärkidele ehk logodele, 2019. aastal moodustasid need üle poole kõigist taotlustest. Nagu muudki disainiliigid, on graafiline disain moetundlik valdkond ning brändilogode – ja nii ka kaubamärkide – kujunduses võib märgata ajas muutuvaid moevoole ja suundumusi. Millised trendid siis logodisainis praegu ilma teevad? Siin paar trendi, mida ilmestavad värskemad näited Patendiameti kaubamärkide andmebaasist.
-
Retrostiil
Retrostiil võib väljenduda näiteks retromustrite, -toonide või -fontide näol, kulunud moega või muul viisil retrohõngulises üldmuljes. Igatahes tegevat retrostiil logodisainis viimastel aastatel tõelist comebacki.
-
Erksad ja üleminekutoonid
Üks viimase aja trende on ka nende kahe kombineerimine, mis disainerite sõnul andvat logole värske ja dünaamilise ilme. 2020. aasta üks märksõnu on seejuures neoonvärvid.
-
Erilised fondid ja logotüübid
Tavapäratud, spetsiaalselt brändi jaoks loodud fondid on alati olnud disainerite lemmiktööriistu ning jätkavad asjatundjate sõnul võidukäiku ka 2020. aastal. Eriti populaarsena tuuakse välja just käekirjalist stiili.
-
Mustvalge minimalistlik stiil
Mustvalge minimalistlik stiil ehk põhimõte „vähem on rohkem“ on (logo)disaini igihaljaid trende, mis ei kao ilmselt ka 2020. aastal. Selline disain andvat tarbijale visuaalselt rohkem ruumi, mõistmaks logo sõnumit.
-
Lihtsad geomeetrilised kujundid
Ringid, kolmnurgad, ruudud ja lihtsad jooned olid moes nii eile ja on ka täna ning disainerid otsivad aiva uusi loomingulisi viise geomeetria kasutamiseks logode kujundamisel. Eriti moekana tõstetakse esile n-ö katkestatud geomeetrilisi kujundeid.
-
Kattuvad tähed ja kaootiline stiil
Sellises stiilis kujundatud logod äratavad kahtlematult tähelepanu. Selle põhjuseks olevat, et mõjudes tarbija silmale veidi ebamugavalt, nõuab nende retseptsioon teatud vaimset pingutust.
Ja nüüd ettevõtjad – pange tähele! Mõnede nende moekate omaduste kasutamine oma logo kujundamisel võib aga selle kaitsmisel kaubamärgina teile hoopis saatuslikuks saada. Selline olukord võib tekkida, kui soovite saada kaitset tähisele, mis kaupu või teenuseid kirjeldab. Kui sellise tähise kujundus on aga samas väga minimalistlik, kasutatud on üksnes mõnda lihtsat fonti, lihtsaid geomeetrilisi kujundeid vms, võib Patendiamet kaubamärgitaotluse sootuks tagasi lükata. Põhjus on lihtne – niisugune kujundus ei pruugi kirjeldavat tähist tarbija jaoks piisavalt eristuvaks muuta. Selline on patendiametite ühine praktika kogu Euroopas. Tõhusad näpunäited selle kohta, milline kujundus kirjeldavate sõnade registreerimisel piisav on või ei ole, leiate siit, alati saab ka Patendiametist nõu ja abi küsida.
Allikad:
From Logo Design Trends To Styles What’s Here To Stay In 2019
Logo Design Trends 2020: Your Definitive Guide to Navigate The Biggest and Hottest Trends
Logo Design Trends 2020: A Blast of Colors and Shapes