Beethoveni viienda avamotiiv või „Tähtede sõja“ mõõgavihin?
Kaubamärgiringkondades lööb viimastel nädalatel laineid Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ameti (EUIPO) augusti lõpus tehtud otsus keelduda autotootja Porsche helimärgist.
EUIPO ekspert leidis keeldumises nimelt, et automootori käivitamist meenutaval helide jadal puudub eristusvõime. Porsche ise ütles vaidluses oma märgi kohta: „Helide jada on futuristlik, meloodiline ja sellel on teatud tempo ja dünaamika. Kuigi see on vaid lühike heli, mõjub ta meeldejäävalt ja eristuvalt. On palju näiteid, kuidas äratundmiseks piisab vaid mõnest taktist või toonist nagu Beethoveni viienda sümfoonia avamotiiv, K.I.T.T.-i autoskanneri heli sarjast „Knight Rider“ või Tähtede sõja filmide lasermõõkade heli. Kõik need toonide jadad on nutitelefonide märgutoonidena väga populaarsed, sest on meeldejäävad ja näitavad kaupade või teenuste sihtgrupi jaoks otsekohe päritolu. Autotööstuses on tavaks sõidukeid teatud toonide jada abil reklaamida.“
EUIPO Porschega ei nõustunud, tuues argumentidena muuhulgas välja: „Kuna tegemist on helide jadaga, mis on väga sarnane elektrimootori kiirendusel tekkivale helile, ei hakka tarbija selle põhjal tegema pikki ja keerulisi järeldusi. Tarbija võib küll aru saada, et sõiduk ise sellist heli ei tekita, aga see ei mõju tema jaoks eristusvõimelise kaubamärgina. Helimärgi hindamisel on olulised omadused nagu heli pikkus, toon, keerukus ja rütm. Käesoleval juhul olulisi omadusi arvesse võttes leiame, et helimärgil puudub eristusvõime“.
EUIPO andmebaasist on näha, et Porsche on esitanud ameti keeldumisotsuse peale kaebuse, nii et vaidlus jätkub.
Eestis on registreeritud vaid kaks helimärki
Helimärk on kaubamärk, mis koosneb üksnes helist või helikombinatsioonist. Kaubamärgi kujutamiseks esitatakse vastavat heli taasesitatav helifail või täpne noodikiri. Nagu iga teinegi kaubamärk, peab ka helimärk olema eristusvõimeline. See tähendab, et kaubamärk peab suutma eristada sellega tähistatud kaupa või teenust teistest samataolistest kaupadest või teenustest. Seetõttu iga helide jada kaubamärgiks ei sobi.
Euroopa Liidus on kaubamärgina registreeritud juba peaaegu 300 heli. Eesti ettevõtja ja tarbija jaoks on aga tegemist küllalt uue kaubamärgiliigiga ja Eestis ongi seni registreeritud vaid kaks helimärki. Üks neist on lühike sireeni meenutav heli, mille on registreerinud osaühing Miil. Teise, raadioreklaami meenutava helimärgi omanik on Ninja Global Ltd.
Kutsun kõiki ettevõtjaid üles uusi helimärke nuputama ja kaubamärgina registreerima. See on põnev viis oma kaupa või teenust reklaamida ja turundada. Hea helimärk võikski ju tõepoolest olla sama meeldejääv kui Beethoveni viienda sümfoonia avamotiiv ning aidata omajagu kaasa ettevõtja tuntusele ja edule.
Päisefoto: canva.com