Kaubamärgiks liiga kuulus: doktor Watsoni juhtum
Noor Stamford vaatas üle oma veiniklaasi mulle kaunis kummaliselt otsa.
„Te ei tunne veel Sherlock Holmesi,“ sõnas ta. „Mine tea, kas te just teda korterinaabriks tahaksite.“
„Mispärast, mis tal siis viga on?“
„Ega ma öelnudki, et tal midagi viga oleks. Ta on lihtsalt oma ideede poolest natuke veidrik – entusiast mõningates teadusharudes. Ent niipalju kui ma teda tunnen, on ta muidu päris korralik poiss.“*
Nii kuulis endine sõjaväearst dr John H. Watson esmakordselt Sherlock Holmesist. Peagi sai neist kahest mehest teada kogu maailm. Arthur Conan Doyle’i tegelaskujud said ajapikku nii tuntuks, et nüüd, pea 140 aastat hiljem, ei saa nende nimesid teatud kaupadel ja teenustel kaubamärgina registreerida – nii on otsustanud Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ameti (EUIPO) eksperdid kaubamärgi DR WATSON juhtumis.
Rahvusvahelist kaubamärki DR WATSON taotles kirjanik Arthur Conan Doyle’i pärandi kaitseks loodud ettevõte Conan Doyle Estate Limited. Paraku leidis EUIPO, et tähis DR WATSON viitab üheselt detektiivilugude ja romaanide sarja väljamõeldud tegelasele. Sel põhjusel ei registreerinud amet kaubamärki trükistele, sh audiotrükistele, ega ka tarkvarale ja suveniiridele, meenetele ning meelelahutusele ja haridusteenustele.
Alates 1887. aastast, mil see nimi esmakordselt trükis ilmus, on aegade jooksul toodetud arvukalt lavastusi, filme, telesaateid ja publikatsioone, milles dr Watson on figureerinud. Tänapäeval peetakse Sherlock Holmesi lugude tegelast dr Watsonit kultuuriikooniks ja üheks populaarsemaks väljamõeldud tegelaseks maailmas. Seega leidis EUIPO, et kogu Euroopa Liidu tarbijad tunnevad tegelase nime ära, mistõttu ei toimi see kaubandusliku päritolu näitajana (mis on kaubamärgi peamine roll), vaid üksnes informeerib tarbijat, et tegemist on selle tuntud tegelaskujuga. Näiteks võib DR WATSON trükistel või tarkvaral viidata tegelaskujuga seotud sisule (dr Watsoni teemalised lood, mängud), meenete puhul tegelaskujuga seotud fännikaupadele jne.
Piisavalt kuulsaks saanud tegelaskuju, mis oli kunagi ühe autori looming, ei pruugi seega ühel päeval enam olla kellegi loomevara, vaid elab inimeste teadvuses vabana oma elu.
Kaupadele, mis ei seostu loomingu, hariduse, meelelahutuse või suveniiridega, on tähis seejuures kaubamärgikaitse saanud. EUIPO otsust kaubamärgi DR WATSON kohta ei vaidlustatud ning see on jõustunud.
*Arthur Conan Doyle „Etüüd punases“, Eesti Raamat 1973, tõlkinud A. Tann, V. Pedajas ja E. Heinaste.