Eelmisel nädalal toimus Riias üleeuroopalise disainivõistluse DesignEuropa Awards finaal. Auhinnatseremoonial anti üle preemiad silmapaistvaimatele Euroopa disainidele ja disaineritele. Väikeettevõtete kategoorias jõudis kolme parima hulka Eesti disainer Arseni Timofejev moodulmajaga PIIL.
Augusti lõpul käisime külas moedisainer Reet Ausil tema Telliskivis asuvas stuudiopoes. Intervjuu valmis Maailma Intellektuaalomandi Organisatsiooni (WIPO) Kesk-Euroopa ja Balti riikide võrgustiku uudiskirja tarvis, mille fookuses on naisdisainerite edulood loovtööstuse vallas.
Kuigi tänapäeval oleks parim võimalik lahendus sootuks pakendita kaup, pole see alati võimalik. Sellisel juhul tuleks olukorrast maksimum võtta ning panna pakend oma toodet ja tarbijat teenima. Unustada ei tohiks oma disainitud pakendit ka tööstusdisainilahenduse või kaubamärgina kaitsmast.
Patendiamet lähtub disainilahenduste ekspertiisil tööstusdisaini kaitse seadusest ja kontrollib disainide ekspertiisil üksnes seda, et tegemist ei oleks mikolülituste topoloogiaga ning et taotlus ei oleks vastuolus heade tavadega. Juku-Kalle Raidi poolt artiklis "Miks viskub Eesti patendiamet Putini "imidži" kaitsele?" viidatud tööstusdisainilahenduse taotluse puhul vastuolu heade tavadega tõepoolest tuvastasime.
Kui COVID-19 pandeemia vallandas tööstusomandi registreerimistaotluste mõneti üllatava kasvu, siis 2022. aastal on suund vastupidine. Sõja algus Ukrainas, pööraselt kasvanud energiahinnad, kiire inflatsioon ja ülemaailmselt tõusvad intressimäärad on tekitanud ebakindluse ja ettevaatliku suhtumise investeeringutesse ning on paraku kaasa toonud ka tööstusomandi registreerimistaotluste märgatava vähenemise.
Nagu traditsiooniks on saanud, korraldasime selgi aastal intellektuaalomandipäeva puhul viktoriini, kus panime proovile vastajate teadmised kaubamärkide ja disainide kaitsmise teemal. Huvi viktoriini vastus oli suur ja ligikaudu 200 vastaja seas läksid loosi ka üllatusauhinnad. Meie rõõmuks selgus, et teadlikkus intellektuaalomandist on üsna kõrge. Näiteks teatakse, et hea kaubamärk ei kirjelda toodet või teenust ja et see tuleks registreerida kohe, kui on loodud. Siiski kiputakse eksima mõningate ettevõtjale oluliste põhitõdede vastu.