Elektriauto on juba enam kui sajandivanune leiutis, ent praegu aktuaalsem kui kunagi varem. Pea kõik autotootjad – ja mitte ainult – tegelevad elektrisõidukite arendamisega. Mõistagi tekib protsessi käigus hulk probleeme ja ülesandeid, mis nõuavad uudseid tehnilisi lahendusi. Neid on omakorda mõistlik kaitsta patendi või kasuliku mudeliga, et vältida olukorda, kus teised tegijad nopivad sinu kuluka arendustöö vilju.
Möödunud nädalal autasustati PROTO avastustehases õpilasleiutajate riikliku konkursi võitjaid. Patendiameti eriauhinna koos WIPO medaliga pälvisid sel aastal Audentese erakooli 10. klassis õppiv Marvin Palotu ja tema õde, Pärnu vanalinna põhikooli 7. klassi õpilane Stefie Marie Palotu leiutisega „Õhksoojuspumba õhusissevõtutoru täiustus“. Marvin on andekas noormees, kellel ideesid jagub – õpilasleiutajate konkursil osaleb ta juba mitmendat korda ja on auhindugi võitnud.
Äsja lõppes õpilasleiutajate riiklik konkurss. Auhinnad jagatud, preemiad kätte saadud. Sageli tuntakse pärast võistlust huvi, kas ka õpilastel on võimalik oma leiutist kaitsta. Jah, koolinoorel on võimalik oma leiutist kaitsta samuti nagu kõikidel teistel.
Energiakandjate pidev hinnatõus ja sõda Ukrainas on loonud olukorra, kus elektrihind on praegu kordades kõrgem kui mõni aasta tagasi. Meedias jagatakse nippe, kuidas elektrikulu võimalikult madalal hoida. Üks võimalus on rakendada selleks ka vastava tehnikavaldkonna leiutisi. Järgnev lugu näitab, kuidas lahendada leiutise abil ventilatsiooniprobleeme ja hoida sellega elektriarve kontrolli all.
Thomas L. Friedman, tuletab meelde, et „leiutage, leiutage, leiutage“ on mantra, mis aitab meil majanduslangusest välja tulla.
Kas teadsid, et enamik ettevõtteid luuakse just majanduskriisi ajal?
Nagu traditsiooniks on saanud, korraldasime selgi aastal intellektuaalomandipäeva puhul viktoriini, kus panime proovile vastajate teadmised kaubamärkide ja disainide kaitsmise teemal. Huvi viktoriini vastus oli suur ja ligikaudu 200 vastaja seas läksid loosi ka üllatusauhinnad. Meie rõõmuks selgus, et teadlikkus intellektuaalomandist on üsna kõrge. Näiteks teatakse, et hea kaubamärk ei kirjelda toodet või teenust ja et see tuleks registreerida kohe, kui on loodud. Siiski kiputakse eksima mõningate ettevõtjale oluliste põhitõdede vastu.