Neid 5 soovitust ei tohiks ettevõtja eirata: Fresmy kaubamärgi kaitsmise lugu
Oma Euroopa Liidu kaubamärgi FRESMY kaitsmise teekonnal tuli meie ettevõttel rinda pista päris mitme takistusega. Jagan paari olulist soovitust, mida järgides võid sina enda kaubamärki välja mõtlema ja registreerima hakates hoida kokku närve ja raha.
2019. aasta sügisel lõid neli Hugo Treffneri Gümnaasiumi noort õpilasfirma Münt, mõttega hakata tootma kemikaalivabu keskkonnasõbralikke hambapastatablette. Idee läks käiku. 2021. aastal krooniti Mündi tiim muuhulgas saate Ajujaht noorimaks võitjaks.
Gümnaasiumi lõpetavate noorte jaoks jäi aga ettevõtte arendamine varsti tagaplaanile. Sattusin neile auditit tegema, kui firmal enam kõige paremini ei läinud – probleeme oli logistikaga, kulud olid suured ja tulud väiksed. Turgu uurides saime aga aru, et hästi majandades oleks tootel siiski potentsiaali. Seega otsustasime kaasomanikega, et teeme firmale taaskäivituse.
Ettevõte oli küll juba varasemalt saanud uue nime Others, aga see ei köitnud tarbijaid. Oli selge, et brändingut tuleb alustada nullist. Ei saa öelda, et Fresmy oleks meil juba ammu kusagil kuklas tiksunud. Põrgatasime osanike vahel paar nädalat erinevaid nimesid.
Õppetund oli, et hea kaubamärgi välja töötamine ei ole lihtne, vaid nõuab päris kõva eeltööd!
Annangi sulle selleks 5 praktilist näpunäidet:
1. Uuri järgi, kas su valitud nimi kaubamärgiks üldse sobib.
Sinu välja mõeldud nime taga võib olla ilus lugu või seletus, aga sellest pole abi.
Meie eelkäijad näiteks soovisid registreerida Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametis (EUIPO) kaubamärgina nime “Others” ja lause “We are others”, kuid edutult. Amet selgitas oma keeldumises, et nimedel puudub kaubamärgina eristusvõime: märgid näitavad üksnes, et pakutavad kaubad ja teenused on erilised ja erinevad teistest sarnastest kaupadest ja teenustest ning et neid valmistab/turustab ettevõte, mis erineb teistest sarnastest turusegmendis tegutsevatest.
Raha oli kulutatud ja seda enam tagasi ei saadud.
2. Kontrolli andmebaasidest, kas sarnane kaubamärk on juba olemas.
Sul võib ju olla mõttes mõni end meelest väga äge nimi, aga selline kaubamärk võib juba tegelikkuses olemas olla. Probleemiks on see siis, et selle ettevõtte tegevus kattub sinu omaga. Kontrollida võiksid ka varasemaid ärinimesid!
3. Veendu, ega sulle sobiva nimega domeen pole juba kellegi poolt võetud.
Just see oli üks suurimaid komistuskive meie jaoks. Paljud domeenid olid juba broneeritud ja need välistasid mitme hea kaubamärgi.
4. Tee endale selgeks, kas hakkad lisaks Eestile toimetama ka mujal.
Sellest sõltub, mis riikides kaitsed oma kaubamärki.
Meie plaanisime oma tooteid pakkuda kohe kogu Euroopas, seega oli meil selge, et peame kaubamärgi registreerima EUIPOs. Tegime sellega algust umbes pool aastat peale ettevõtte registreerimist. Umbes samal ajal võtsime osa Euroopa suurimast kosmeetikamessist Cosmoprof, mis toimub igal aastal Bolognas, Itaalias. Messil pärjati meie piparmündimaitselised hambatabletid CosmoTrend tiitliga. Tore oli vaadata, kuidas väikse Eesti lipp oli laval kõrvuti suurriikide nagu Saksamaa, Prantsusmaa, Hispaania omadega!
See oli meile kinnitus, et kaubamärgi kiire registreerimine just Euroopas oli õige otsus, et keegi ei saaks meid kopeerima hakata.
5. Kui soovid suuremat kindlust, võta ühendust patendivolinikuga.
Meid aitas patendibüroo Pärn & Partners volinik Riina Pärn, kes andis esmase hinnangu, kas valitud kaubamärk on kaitsmiseks sobiv.
Oma kaubamärgi loomisel ja kaitsmisel võid alati tasuta nõu küsida ka Patendiametist!