Nimi või logo: kuidas oma kaubamärki kõige paremini kaitsta?
Kaubamärk on sinu ettevõtte vara. Selle abil tunnevad kliendid su brändi ära, seovad sind usalduse ja kvaliteediga ning eristavad sind konkurentidest. Seetõttu peaksid oma brändi olulisemad elemendid (nt nime ja logo) kindlasti kaubamärgina registreerima. Aga millisel kujul oma kaubamärgile kaitset taotleda, kui valikuid on mitu ja rahalised võimalused piiratud?
1. Kaubamärk saab kaitse taotluses esitatud kujul
Pea meeles, et kaubamärk saab alati kaitse sellisel kujul, nagu selle registreerimiseks esitad. Näiteks, kui taotled kaitset ettevõtte või toote-teenuse nimele koos logoga, kehtibki kaitse neile tervikuna – logole ja nimele koos.
Seega, kui registreeritud märk hõlmab nii kujutisi kui sõnu, ei pruugi sul olla selgust (näiteks vaidluse korra), millistele kaubamärgi elementidele sul tegelikult ainuõigus on.
Siin tasub teada, et sul ei ole õigust keelata teistel ettevõtjatel kasutada äritegevuses sõnu, väljendeid ja kujutisi, mis kirjeldavad valdkonna kaupu või teenuseid või on turunišis tavapärased. Selliseid tähiseid peavad oma kaupade ja teenuste kirjeldamiseks saama vabalt kasutada kõik ettevõtjad, isegi kui need peaksid esinema sinu registreeritud kaubamärgi koosseisus.
2. Tugevaima kaitse kindlustad, kui registreerid elemente nii eraldi kui koos
Kui soovid olla kindel, et sinu brändi kõik elemendid on kaitse all, on sul võimalik taotleda neile kaitset nii koos kui ka eraldiseisvalt. Võid taotleda kaitset:
- ettevõtte või toote-teenuse nimele (sõnamärk),
- ettevõtte või toote-teenuse logole (kujutismärk),
- logole ja nimele koos (kujutismärk sõnalise osaga).
Hea näide sellisest kaitsestrateegiast on Premia Väikse Tomi jäätisebränd. Ettevõte on kaitsnud sõnaühendi „Väike Tom”, selles sisalduva kujutise ning logo tervikuna. Selline lähenemine annab maksimaalse kaitse ja võimaldab reageerida paindlikumalt ka brändi osalisele kopeerimisele.
Allikas: Patendiameti kaubamärkide andmebaas
3. Mõtle, kuidas oma kaubamärki tegelikult kasutad
Kui aga eelarve on piiratud ja pole võimalik mitut taotlust esitada, küsi endalt: millisel kujul ma kaubamärki päriselus enim kasutan? Kas nimi esineb pakendil või reklaamides sageli iseseisvalt? Kas visuaalne osa mängib kandvat või pigem toetavat rolli? Ehk on plaanis logo kujundust lähitulevikus muuta? Selle põhjal saad teha teadliku valiku, millises järjekorras oma brändielemente kaitsma asuda.
Kõrva taha võid panna ka järgmise mõtte. Nimelt on kaubamärkide kohtupraktikas esile tulnud, et tarbijad jätavad enim meelde kaubamärgi sõnalise osa ehk nime. Seda kasutatakse ju kõnes (kaubamärgist rääkides), otsingumootoris, reklaamides. Seega on piiratud ressursside korral ehk mõistlik kaitsmist alustada just nimest.
Siiski võiksid ka oma brändi visuaalse poole registreerimise tulevikus plaani võtta.
4. Kas kaitsta logo mustvalge või värvilisena?
Mis puutub brändivisuaali, siis sageli uuritakse, kas kaubamärk tuleks registreerida mustvalgena. Eeldatakse nimelt, et selline registreering katab kõik võimalikud värvikasutused. Tegelikkuses see nii ei toimi – kaubamärk saab kaitse just nendes värvides, milles on registreerimiseks esitatud. Samas ei tähenda see automaatselt, et kui keegi kasutab sarnast märki teises värviskeemis, ei oleks see rikkumine.
Näiteks, kui oled registreerinud kujutise sinistes toonides, aga konkurent kasutab sama kujutist rohelisena, siis võidakse vaidluse korral ikkagi leida, et märkide visuaalne sarnasus eksitab tarbijat – värv ei ole kaubamärgis enamasti määrav komponent.
Seega ei tasuks kaubamärgi registreerimisel sellega ülemäära oma pead vaevata ning järgida tuleks ka siin reeglit registreerida oma kaubamärk just sellisena (ehk neis värvitoonides), nagu sa seda päriselt kõige enam kasutad.
5. Taotle oma kaubamärkide kaitsmiseks toetust
Hea uudis väike- ja keskmise suurusega ettevõtjatele on see, et veel aasta lõpuni saab Euroopa Liidu SME Fund 2025 kaudu taotleda toetust kaubamärgi kaitsmiseks. Fond katab osaliselt kaubamärgi registreerimise lõive ja nõustamisteenuste kulusid.
Toetus on mõeldud just selleks, et aidata ettevõtjatel varakult oma õigusi kaitsta ja riske maandada. Kui oled seni oma kaubamärgi kaitsmist rahalistel põhjustel edasi lükanud, võib just nüüd olla sobiv hetk tegutseda!
Oma kaubamärgitaotluse saad esitada Patendiameti e-teenuste portaalis. Enne taotluse esitamist tutvu ka infoga kodulehel ja küsimuste korral võta meiega julgelt ühendust telefonil 627 7937 või kirjuta kaubamark@epa.ee!