Patendeerimisest, patenteerimisest ja kaubamärgi registreerimisest
Hiljaaegu saabus Patendiameti kaubamärgiosakonna konsultatsioonimeilile kiri, mis sisaldas umbes selliseid lauseid:
„Palun abi patendeerimise osas. Mul on patendeeritud sõna …, aga soovin teist sõna kasutama hakata. Kas selline sõna nagu … on patendeeritav ja kas piisab sõnast või patendeerin hoopis pildina/logona? Või peaksin patendeerima mõlemad? Esialgu soovin patendeerida samas klassis, mis juba varasemal sõnal …“
2019. aasta jaanuaris ilmus Õhtulehes artikkel pealkirjaga: „Kaubamärgina saab varsti patenteerida ka seda, millise nurga all reklaamis õlu klaasi kukub.“ See on vaid üks näide. Oleme ajakirjandusest lugenud, et „Eesti Meedia soovib „Meie aasta“ kaubamärki patenteerida“ ja „Ukraina ärimehed soovivad patenteerida Molotovi kokteili kaubamärgi.“
Mis on sellel pildil valesti?
„Patendeerimine“ on vigane vorm sõnast „patenteerimine“ või „patentimine“, mis Sõnaveebi kohaselt tähendab „leiutisele vms õiguskaitset (valdamise, kasutamise ja käsutamise ainuõigust) taotlema või saama.“
Kui jutt on kaubamärkidest, siis neid ei patenteerita, kaubamärke registreeritakse.
Nii kaubamärgitaotlejad kui ajakirjanikud kasutavad liiga tihti sõna „patenteerima“ valesti. Kui jutt on kaubamärkidest, siis neid ei patenteerita, kaubamärke registreeritakse. Registreeritud kaubamärgi omanikul on selle kasutamise ainuõigus kaupade või teenuste loetelus nimetatud valdkonnas.