Täiusliku elektriauto otsinguil

Elektriauto on juba enam kui sajandivanune leiutis, ent praegu aktuaalsem kui kunagi varem. Pea kõik autotootjad – ja mitte ainult – tegelevad elektrisõidukite arendamisega. Mõistagi tekib protsessi käigus hulk probleeme ja ülesandeid, mis nõuavad uudseid tehnilisi lahendusi. Neid on omakorda mõistlik kaitsta patendi või kasuliku mudeliga, et vältida olukorda, kus teised tegijad nopivad sinu kuluka arendustöö vilju.

Toogem siinkohal näiteks Renault’ värske, 2022. a kevadel müügile tulnud elektriauto. Selle uue mudeli ja ka platvormi väljatöötamisel esitati Renault’ teatel üle 300 patenditaotluse. Tehnilised lahendused, millele patendikaitset on taotletud, hõlmavad kerekomponente ja -konstruktsiooni, elektrimootorite täiustusi kui ka infotehnoloogilisi lahendusi. Vaadelgem mõnda neist lühidalt.

  • Plastist tagaluuk. Uus konstruktsioon koos plasti survevalu uudse meetodiga selle valmistamiseks võimaldas teha tagaluugi kergemaks, jäigemaks ning vähendada tagaluugi osade arvu ja maksumust (vt dokumente FR3083484B1 ja FR3119111A1).

auto

  • Efektiivsem müraisolatsioon. Uudsest materjalist isolatsioonimatt aku ja autopõranda vahel võimaldas loobuda mitmest tavapärasest materjalikihist, muuta auto salong vaiksemaks ja ruumikamaks ning ühtlasi vähendada auto massi. Viimane omakorda aitab suurendada elektriauto sõiduulatust (vt dokumenti FR3091209B1).

auto

  • Keskkonnasäästlikum elektrimootor, rootorimähiste uus tehnoloogia. Rootori magnetid on asendatud vaskmähistega, mis tähendab, et enam pole vaja kasutada haruldasi muldmetalle (vt dokumenti FR3106243B1).

auto

  • Elektrimootori õlijahutussüsteem. Mitu uut lahendust muutsid mootori töö efektiivsemaks ning vähendasid selle mõõtmeid ja massi (vt dokumente FR3043509B1 ja EP3545607B1).
  • Soojustagastussüsteem elektri- või hübriidauto sõiduaku ja jõuülekande jaoks. See aitab vähendada nii aku kui ka elektrimootori temperatuuri, kulutab kaks korda vähem energiat salongi soojendamiseks kui tavaline soojuspump ning võimaldab ühtlasi pikendada auto sõiduulatust maanteel (vt dokumenti EP3727910B1).

Kõik taotlused ei saa küll patentideks, kuid see ei peakski olema eesmärk. Suuri arenguhüppeid toimub harva, kuid sajad täiustused sõlmedes ja detailides aitavad luua paremaid ja efektiivsemaid liikumisvahendeid.

Siin toodud ja muid patendidokumente saab vaadata näiteks ülemaailmses patentide andmebaasis Espacenet (https://ee.espacenet.com või https://worldwide.espacenet.com).

*Kõik pildid: Renault

Ülo Anijalg

patendiosakonna peaekspert

Autentimine ID kaardiga