Mustrite korrapärane võlu ja valu

Möödunud aasta detsembris jõudis Euroopa Liidus lõpule vaidlus, kus otsustati, et Prada ikooniline kolmnurgamuster kaubamärgina kaitset ei saa. Mustrite kaubamärgistamine ongi keeruline ja lisaks Pradale on selles ebaõnnestunud teinegi moegigant – Louis Vuitton.

Mustrimärk on erilist liiki kaubamärk, mis koosneb üksnes reeglipäraselt korduvatest mustrilistest elementidest. Euroopa Liidus on ettevõtjad taotlenud umbes kahtsadat mustrimärki, neist vaid pooled on ka kaubamärgikaitse saanud. Arvestades, et igal aastal esitatakse Euroopa Liidus sadu tuhandeid kaubamärgitaotlusi, on mustrimärgi näol tegu kaubamärkide nišiliigiga.

Patendiametiski on tänaseks registreeritud vaid kolm mustrimärki: Orkla Eestile kuuluv Vilma punavalge retromuster ning Premia Tallinna Külmhoone külmutatud lihatoodete kaks punase- ja lillaruudulist mustrit.

Patendiametiski on tänaseks registreeritud vaid kolm mustrimärki.

Mustrimärkide vähesuse põhjus pole mitte see, et ettevõtjad oma toodete-teenuste turustamisel mustreid ei kasuta, vaid et neid on keeruline kaubamärgina kaitsta. Kaitsmiseks esitatud märgi puhul on oluline tugev originaalsus – vastaval tegevusalal tavapäraselt kasutatav muster tõenäoliselt registreeritud ei saa.

Üksnes dekoratiivne muster kaubamärgikaitset ei saa

Euroopa Liidu Intellektuaalomandiameti apellatsioonikoja värskes otsuses leitigi, et kaubamärgikaitset ei saa Prada tuntud kolmnurgamuster. Prada muster kujutab endast korrapärases järjestuses kolmnurki, mis eristuvad tumeda ja heleda värvi vaheldumisega. Prada väitis vaidluses, et tegu on nende ikoonilise majamärgiga, mis on luksustoodete tarbijale otsekohe äratuntav. Seda on moehiiglase sõnul pikaajaliselt kasutatud mitmetel kaupadel, kuid eelkõige kõrgema hinnaklassi disainkäekottidel.

Apellatsioonikoda leidis, et Prada kolmnurkadega sarnased mustreid kasutavad teisedki.

Apellatsioonikoda leidis aga, et vahelduvatest kolmnurkadest koosnevaid mustreid kasutatakse laialdaselt nii särkidel, pükstel, kottidel, nutitelefonide ümbristel kui ka mööblikaupadel. Seetõttu peavad tarbijad koja hinnangul Prada mustrimärki üksnes tavaliseks dekoratiivseks kujutiseks ega taju seda kui ühe kindla ettevõtja kaubamärki.

Tuntuse tõendamiseks ei piisa luksuskaupade tarbijast 

Apellatsioonikoda lükkas seejuures tagasi ka Prada viited tähise tuntusele toodete sihtgrupis, kelleks on taotleja sõnul just luksuskaupade tarbija. Nii Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Amet kui Euroopa Üldkohus on nimelt juba varem leidnud, et tuntus peab olema tõendatud kõikide tarbijate seas ja sellist sihtgruppi nagu luksuskaupade tarbija olemas ei ole.

Oma mustrimärgi kaitsmisel on samal põhjusel põrunud teinegi moegigant, Louis Vuitton, kelle kaubamärgitaotlus kuulsale Damier’ ehk malelaua mustrile Euroopa Liidus 2022. aastal samuti tagasi lükati.  

Prada mustrimärgi vaidlus võib jätkuda üldkohtus.

 

Patendiamet ootab Eesti ettevõtjate originaalsete mustrimärkide taotlusi! Kui sul on küsimusi kaubamärgi registreerimise kohta, siis helista meile telefonil 627 7937 (tööpäeviti 9-13) või kirjuta aadressil kaubamark@epa.ee!

Ekke-Kristian Erilaid
Ekke-Kristian Erilaid

Kaubamärgiosakonna vanemekspert

Autentimine ID kaardiga