Kuu kaubamärk Uhhuduur viib rändurid isemoodi teekonnale
Kas teadsid, et kaubamärgil saab olla mitu omanikku? Üks meeskond, loominguline kollektiiv või kasvõi kuus rattaseiklejat võivad ühiselt registreerida koos loodud brändi.
Mitme omanikuga kaubamärk on ühine projekt: otsused tehakse koos ja märgi kasutus lepitakse kokku. Kas see pigem ühendab ja loob kindlust või hoopis pingestab suhteid? Sellele ja teistelegi küsimustele otsime vastuseid meie aasta viimases kuu kaubamärgi loos, mis on ühtlasi lugu juhusest, sõprusest ja avastamiskirest.
Esitleme jõulukuu parimat kaubamärki:


Kaubamärk on saanud kaitse trükistele ja kirjastamisele, rõivastele, toidukaupadele, reiside korraldamisele, kultuurile, haridusele ja toitlustusele. Kaubamärgi omanikud on Mart Kuusk, Hannes Hanso, Priit Kuusk, Tanel Rütman, Kristjan Prii ja Liivo Niglas.
Uhhuduur on Eesti seiklejate legendaarne rännuprojekt, mis algas 2000. aastate algul ja hõlmas mitu kuud väldanud rattamatku eri riikides. Projekt sai tuntuks ETV telesarja „Ehh, uhhuduur“ kaudu; seda on kajastatud ka mitmetes raamatutes.
Uhhuduuri kaubamärgist rääkis meile lähemalt Hannes Hanso.
Kuidas sündis Uhhuduur? Mis lugu selle erilise nime taga on?
Sõitsime 2002. aasta juunis oma esimesele jalgrattaretkele, mis pidi algama Mongoolia pealinnast Ulaanbaatarist ja lõppema Nepaali pealinnas Kathmandus. Kolistasime rongiga viis päeva läbi Venemaa, millegi huvitavaga rongis tegeleda ei olnud. Tegin poistele ettepaneku luulevõistluse korraldamiseks. Taniil (Tanel Rütman – toim.) lõpetas oma etteaste sõnadega „ehh, uhhuduur, hoia alt Hollywood“. Hollywood tuli teksti sisse, sest filmisime meie retke ETV jaoks.

Väljendi „ehh, uhhuduur“ leidis Taniil ühe kupee põrandale vedelema jäetud Mongoolia ajalehe rebitud küljelt. See vist riimus luuletuse lõpuga hästi ja nii ta sinna saigi. Me ei tea siiani, mida kirillitsas kirjutatud „ehh, uhhuduur“ tähendab. Olen mitmetelt mongoli sõpradelt küsinud – nemad ka ei tea!
Väljendi „ehh, uhhuduur“ leidis Taniil ühe kupee põrandale vedelema jäetud Mongoolia ajalehe rebitud küljelt.
Meie telesarja nimeks saigi „Ehh, uhhuduur“ ja ülejäänu on juba ajalugu.
Miks otsustasite Uhhuduuri kaubamärgina kaitsta – ja just nüüd?
Tegelikult oleme sellele juba aastaid mõelnud, aga keegi ei viitsinud sellega tegeleda. Kiiret justkui ka ei olnud. Me ei ole eriti hästi organiseerunud seltskond, kui aus olla.

Aga meie hea kamraad Kalev Käosaar tegeleb selle valdkonnaga (on patendivolinik patendibüroos Käosaar – toim.) ja lubas asjaajamise enda peale võtta. Tema abiga andsime asja töösse ja olemegi nüüd kollektiivselt selle rahva seas tuntud pika ajalooga kaubamärgi Uhhuduur omanikud.
Mida pead ohtudeks, kui oleksite kaubamärgi jätnud kaitsmata: kopeerimine, brändi maine ärakasutamine vms?
Ma ei vaataks kaubamärgi registreerimist ohtude kaudu. Pigem on see võimalus meil selle nimega midagi peale hakata. Aga nagu ennist ütlesin, me ei ole eriti hästi organiseerunud seltskond. Kui asjad juhtuvad, siis pigem spontaanselt. Eks saab näha, mis selle kaubamärgiga juhtuma hakkab.
Ma ei vaataks kaubamärgi registreerimist ohtude kaudu... Aga ilus kaubamärk, kahju, kui oleks rändama läinud!
Aga ilus kaubamärk ju! Kahju, kui see oleks rändama läinud.
Kas ühiselt kaitstud kaubamärk loob suuremat kindlustunnet või tekitab hoopis väikest pinget? Kas olete leppinud kokku, et brändiga seotud otsuseid tehakse koos?
Mingeid pingeid ei ole küll olnud. Eks järgmisel rattamatkal on aega arutada, mida sellega peale hakata. Kui kõik sujub, siis 2026. aasta suvel tuleb järgmine väljasõit ja siis saame sellest kuskil Austraalia kõrbes lõkke ääres istudes rääkida.

Oleme kuuekesi selle nime omanikud, nii et kooskõlastamine on muidugi vajalik.
Teil on kaubamärgiga kaitse võetud päris laiale valikule toodetele ja teenustele. Kas plaanite tulla turule Uhhuduuri pitsa, vorsti või õllega?
Mina isiklikult hääletaks Uhhuduuri õlle poolt! Aga eks teised võivad piparmündi- või kummeliteed soovida. Hetkel suhtume asja rahulikult. Kui õige hetk käes, küll siis midagi välja mõtleme!
Fotod: erakogu
Oma kaubamärki saad registreerima asuda Patendiameti e-teenuste portaalis. Kui vajad nõu, siis kirjuta meile aadressil kaubamark@epa.ee või helista telefonil 627 7937. Eelmise kuu kaubamärgilugu loe meie ajaveebist!
Kuu kaubamärgi lood valmivad koostöös Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametiga (EUIPO).

