Muusikamaailma Hunt Kriimsilmad: Mihkel Sirelpuu ja Anton Must on kaubamärgi SMUUV üles ehitamisse pannud oma hinge ja vaba aja
Oluline teema, millest ettevõtjaid nõustades räägime, on aeg. Millal ikkagi on õige aeg oma kaubamärki kaitsta? Teoreetiline vastus on, et kohe, kui tekib idee mõne nime või logo alt oma toodet-teenust pakkuda. Kaubamärgi registreerimisel kehtib „kes ees, see mees“ põhimõte ja kaitseta märgi võib keegi kolmas ootamatult endale napsata. Seda nõuannet on tegelikkuses aga ehk keeruline järgida. Tegevust alustades ei pruugi olla kindlust, et ettevõtmisest ka asja saab ja kaitsesse tehtav rahaline investeering nii varases faasis võib näida põhjendamatu. Niisiis jõuavad ettevõtjad oma kaubamärgi kaitsmiseni sageli siis, kui brändil on tekkinud mingi tajutav väärtus – nii ka meie selle kuu kaubamärgiloos.
Praktiline vastus küsimusele on: ükskõik, millal asud oma kaubamärki kaitsma, on see igal juhul õige ja tunnustust vääriv otsus!
Esitleme meie veebruarikuu parimat kaubamärki:
Tähis kuulub ettevõttele Smuuv Records OÜ ja kaitse on sellega saadud reklaamile, turundusele, meelelahutusele, kontsertide korraldamisele, muusika produtseerimisele ja pakkumisele.
Ajasime juttu Mihkel Sirelpuuga, kes veab ettevõtet koos sõbra ja kolleegi Anton Mustaga. Juttu tuleb sellest, kuidas mehed oma ärini jõudsid, milliseid käänulisi teid pidi SMUUV kaubamärk sündis ja miks otsustati see just nüüd Patendiametis ära registreerida.
Mihkel, mis ettevõtmine SMUUV kaubamärgi taga peidus on ning milline oli sinu ja Antoni teekond päris oma ärini?
Meie tegevus sai aluse koroonaajal, 2020. aastal. Nagu kõik mäletavad, kadus meelelahutus siis sisuliselt radarilt. Olin värskelt koondatud ja nõutu, mis edasi saab. Olen ju terve elu meelelahutuse ja muusika vallas tegutsenud. Just siis tuli sõber Anton Must mu juurde ja ütles, et nüüd on aeg teha teoks see, millest me oleme ammu rääkinud ehk võiksime midagi koos teha. Antonil oli sel hetkel paar artisti, keda ta aitas manageerida, Gram-of-Fun, Raul Ojamaa ja just oli liitunud ka Gameboy Tetris. Mõeldud, tehtud!
Eestis oli tollal selline äge koht nagu Türi maja, kuhu kogunesid artistid proove tegema ja looma. Ka meil õnnestus sinna üks tuba saada. See oli natuke nagu Apple’i garaaž, hakkasime põlve otsas plaane tegema. Algus sai tehtud sellega, et asusime otsima Gameboy Tetrisele plaadilepigut ja võtsime ühendust kolme suure plaadifirmaga Eestis. Pakkumine tuli äsja Eesti turule sisenenud Warner Musicult – kas me ei tahaks ise plaadifirmana tegutseda?
Eesti Muusikaettevõtluse auhinnad 2022. Vasakult: Anton Must, Mihkel Sirelpuu, Fredi Lunden (Warner Music Finland), Anu Varusk (Warner Music Baltics), Greten Lehtmaa (ex-Smuuv), Meiliin Soome (Warner Music Baltics), Karl Sirelpuu (Warner Music Baltics). Foto: Harri Tiits
Nii see läks, et pakumegi tugiteenust Warnerile, oleme nende tütarplaadifirma. Otsime noori talente, tegeleme nendega ja siis on artistidel võimalus edasi liikuda suuremasse plaadifirmasse. Oleme Eesti artistide n-ö koolituspinnaseks.
Oleme noorte talendikate artistide koolituspinnaseks.
Lisaks pakume produktsiooniteenust ja korraldame kontserte, sealhulgas esitluskontserte enda artistidele. Mina aitan artistidel ka videoid teha ja olen Gameboy Tetrise manager ning Karl Killingu üks manageridest.
Oleme Antoniga nagu Hunt Kriimsilmad, kes teevad kõike, mis muusikaga seostub. Kohati väga raske, aga meile meeldib! Võib öelda, et oleme sellele terve oma elu pühendanud.
Mihkel Sirelpuu koos Ewert Sundjaga. Foto: Mart Vares
Kui seal „garaažis“ ajusid ragistasite, siis kas selle käigus sündis ka SMUUV?
Jah, täpselt nii. Meil oli pikk nimekiri igasugu nimesid. Kaks nädalat vahetasime ideid, aga ei üks ega teine tundunud õige. Viimaks jäi sõelale SMUUV – Anton oli kunagi korraldanud üht sellenimelist pidudesarja ja see kõnetas kõige rohkem. Võtsime abiks disaineri Andreas Aru, kes lõi algse visuaali. Lisasin ise sellele veel väikese nükke juurde ja sai veidi kaldus logo, mis meenutab helimõõtmisriba. Andreas andis asjale lõpliku lihvi ja tegi meile korraliku CVI. Nii see kaubamärk alguse sai, ühise loominguna.
Kaubamärk sündis minu, Anton Musta ja disainer Andreas Aru ühisloominguna.
Muidugi kontrollisime ka, et poleks juba midagi sama nimega. Kui äriregistris hakkad ettevõtet registreerima, on nii kui nii esimene asi uurida, ega kodumaal keegi sarnast nime ei kasuta. Vastus oli ei. Internetisügavustesse kaevumisel leidsime midagi kaugetel maadel, aga need olid teistsugused ettevõtted ja me ei näinud neis probleemi.
Nagu sa ütlesid, siis SMUUV alustas tegevust 2020, aga kaubamärgi kaitsmiseni jõudsite kolm aastat hiljem. Mis pani teid seda sammu just nüüd astuma?
Nägime, et me järjest kasvame ja et meie brändil on tekkinud väärtus. See on ikkagi meie beebi ja me tahame seda kaitsta! Kõike võib ju juhtuda ja parem karta, kui kahetseda. Oleksime muidugi võinud seda ju ka kohe teha, aga kui alustasime, siis see oli meil n-ö kokku klopsitud ettevõtmine ja me osanud tol hetkel ette näha, kui kaugele see asi meid viib. Ehk et nüüd on sellele nimele mingi sisu taha tekkinud.
Registreerisime oma kaubamärgi, sest nüüd on sellele tekkinud väärtus.
Kas teadsite, kuidas ja kus oma kaubamärki kaitsta ning miks otsustasite selleks võtta appi patendivoliniku?
Teadsime, et seda saab teha Patendiametis. Aga kui enda pea ei tea ega võta, siis tuleb küsida abi. Võtsime voliniku aja kokkuhoiu mõttes ja et mitte pärast kahetseda mõnd apsakat, mida oleks saanud vältida.
Mida SMUUV ikkagi tähendab või millele see viitab?
See on tehissõna, mäng ingliskeelsete sõnadega „smooth“ ja „move“, eestipärastatud. Teeme nalja, et kui on hea tehing, siis see on „smooth move“. Ega otsest tähendust sel pole.
Kas olete mõelnud oma kaubamärgi kaitsele ka Euroopa Liidus?
Tegutseme eelkõige Eestis. Aga eks muidugi, nagu muusikas ikka, unistame meiegi, et mõni meie artist oleks Billboardis esimesel kohal ja kindlasti selle nimel teeme ka tööd. Aus vastus tegelikult on, et natuke kalliks jääb Euroopa Liidu märgi registreerimine.
Miks sinu arvates üldse on vaja oma kaubamärki kaitsta, mida see annab?
Minu sõnum ettevõtjatele on, et ära kunagi sea endale piire ja tee selle nimel tööd! Oluline on tahe ja teadmine, et teed õiget asja.
Meie Antoniga oleme kolm aastat oma brändi üles ehitanud. Ja muusikamaailmas ei käi asjad nii, et üheksast viieni teed tööd, see käib kohati 24/7. SMUUV on midagi, kuhu oleme pannud kogu oma hinge. Sellepärast soovin oma tööd kaitsta ja soovitan seda ka teistele.
Oma kaubamärki saad registreerima asuda Patendiameti e-teenuste portaalis. Kui vajad nõu, siis kirjuta meile aadressil kaubamark@epa.ee või helista telefonil 627 7937.
Eelmise kuu kaubamärgilugu loe meie ajaveebist!
Kuu kaubamärgi lood valmivad koostöös Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametiga (EUIPO).