Kaubamärgi loomisel väldi klišeesid

Seda postitust ajendas mind kirjutama paari päeva tagune telefonikõne. Helistajaks oli nimelt ühe pealinna iluettevõtte omanik, kes palus abi olukorras, kus siinsamas Tallinnas on uksed avanud teine täpselt sama nimega salong. Ettevõtja oli tõsises mures, sest kliendid on segaduses ega saa enam täpselt aru, kellelt ja kus nad lõppude lõpuks teenust saada võivad. Selgitasin ettevõtjale, millised on võimalikud edasised sammud ja ettevõtja sai meelerahu tagasi, kuuldes, et olukorda on võimalik lahendada.

Samasisulisi meile ja kõnesid tuleb Patendiametile tegelikult sageli. Enamasti on selline ettevõtja meiega ühendust võttes juba ette negatiivselt meelestatud, kahtlustades teist poolt pahatahtlikkuses ja vandenõus. Jah, ka selliseid konflikte tuleb ette. Siiski ütleb patendivolinik Raivo Koitel patendibüroost Koitel aga, et suur osa väidetavatest rikkumistest toimuvad pigem kogemata või teadmatusest. See tähendab, et teine ettevõtja tuli sama nime peale juhuslikult ja jättis hooletusest varasemad õigused kontrollimata.

Võib juhtuda, et teine ettevõtja tuli sama nime peale juhuslikult.

Lihtsasti võid sellisesse olukorda sattuda näiteks siis, kui kasutad kaubamärgi loomisel oma tegutsemisvaldkonnas väga levinud või valdkonnale viitavaid sõnu. Toon mõned väljamõeldud näited: ehitusettevõte Nael ja Haamer, juuksurisalong Pardel või õmblusteenused Niit ja Nööp. Sama puudutab ka logodes kasutatavat sümboolikat – registreerimistaotlustes näeme liigagi sageli lehekesi erinevaid ökokaupu, kokamütse toitlustust ja kääre juuksuriteenuseid pakkuvate ettevõtete logodes. Sellised seosed on kerged tekkima ja arusaadavalt on suur kiusatus neid ka käiku lasta. Samas – vägagi tõenäoline on, et kui sina kohe esimese asjana sellise sõna või sümboli peale tulid, siis tuleb keegi veel. Ning sellest võib idaneda vaidlus. Samasse rubriiki kuulus paraku ka alguses kirjeldatud tõsielulugu iluettevõtjaga.

Seega, kui lood kaubamärki, võta pisut rohkem aega, et leida originaalne tähis. Proovi  seejuures vältida stampe ehk mõisteid ja kujundeid, mis sinu tegevusvaldkonnaga seoses kohe esimesena pähe kargavad. Lisaks vaidluste vältimisele on sellel veel üks eelis – mida originaalsem on su kaubamärk, seda paremini jääd meelde ka oma klientidele.

NÕUANNE

Mida siis ikkagi teha, kui keegi minu kaubamärgiga sarnast tähist kasutab?

Minu vastus sellele – taotlejate poolt väga sageli esitatud – küsimusele on, et võta kõigepealt tolle teise ettevõtjaga ühendust, näiteks kirjuta kiri. Selgita välja, äkki ta tõesti lihtsalt ei teadnudki, et oma tegevusega kellegi õigusi rikub ning ehk saate olukorra suurema vaevata lahendatud. Kui aga tuleb selgelt välja, et teine pool tegutseb halbade kavatsustega ega mõtlegi sinuga läbi rääkida, on kõige mõistlikum pöörduda mõne patendivoliniku poole, kes aitab sul juba edasisi samme planeerida. 

 

 

 

 

Mari-Epp Tirkkonen
Mari-Epp Tirkkonen

Kaubamärgiosakonna peaekspert

Autentimine ID kaardiga