Moelooja Katre Arula omanimelisest kaubamärgist: introverdina pole enda nime all tegutsemine mulle alati kerge olnud

Emakeelekuul on sobiv tõsta esile üht olulist osa keelest, meie nimesid. Lisaks oma põhifunktsioonile mängivad isikunimed olulist rolli ka kaubamärgimaailmas – kas teadsid, et nime on võimalik kaubamärgina kaitsta? Tegelikult võikski seda teha igaüks, kes oma nime alt kaupu või teenuseid pakub ja on tarbijale tuntud enda nime vahendusel. Hiljutises blogipostituses kirjutasime, et Eestis võidaks selliseid kaubamärke registreerida praegusest palju enam. Seepärast on suur rõõm esitleda meie märtsikuu parimaks valitud kaubamärki:

kaubamärk KATRE ARULA

Märk on saanud kaitse kottide ja rõivaste osas. Kaubamärgi looja ja omanik on moekunstnik ja käsitöömeister Katre Arula, kelle Põltsamaa lossihoovi rajatud meistrikojas valmivad loodushoidlikud ja rahvuspärandist inspireeritud tooted. Meistrikojast on aastate jooksul kujunenud kohalik turismimagnet.

Kohtume välismaal viibiva Katrega videosilla vahendusel ja vestleme tema ettevõtmistest, õige turuniši leidmisest, oma brändini jõudmisest ja sellestki, miks endanimelise kaubamärgi all tegutsemine võib mõnikord raske tunduda.

Palju õnne märtsikuu parima kaubamärgi omanikule!

Suur tänu, see oli nii ootamatu ja tore üllatus! 

Räägi palun, kuidas sa moedisainerina „päris oma asjani“ jõudsid ja mis on sinu peamine müügihitt!

Ettevõtte ametlik ajalugu algab 2004. aastast, kui registreerisin ennast FIEks. Tegelikult olen asja sees olnud orgaaniliselt kogu aeg – ema kõrvalt alustasin nõukogude ajal, kui midagi saada ei olnud ja pidi ise nutikas olema. See ellusuhtumine on mulle külge jäänud ja tegutsengi filosoofiaga, et igast asjast saab midagi teha. Minu meistrikoja peamine sissetulekuallikas on näiteks mööblivabriku jääkidest kottide valmistamine. See mõte jõudis minuni muide väga erilisel moel. Nimelt kirjutati minust meedias ja artiklit sattus lugema inimene, kes töötas mööblivabrikus juurdelõikajana. Ta otsis mind üles ja pakkus, et võib minu jaoks neid jääke kõrvale panna. Algul ma ei teadnud, mida neist teha, aga õigepea selgus, et see materjal on täpselt õige kottide valmistamiseks – äärmiselt vastupidav.

kott

Disainin ja valmistan ka rõivaid. Olen teinud vastuvõturõivaid, esinejate rõivad ja muid keerukamaid-kulukamaid asju. Aga tavaklient tahab ka midagi, kui tuleb Põltsamaale minu meistrikotta. Sellepärast lisasin valikusse T-särgid ja pusad. Kõikidel toodetel on minu eripärane autoritehnika või -motiiv, mis neile lisaväärtuse annab.

Millest sa oma motiivide ja tehnikate loomisel inspiratsiooni ammutad?

Mu kirg on kultuuripärandi hoidmine ja ammutan palju inspiratsiooni meie esiemade loodud rahvamustritest. Näiteks on minu eksperimentaalne kindakirja- ehk pikseltehnika inspireeritud kindakirjadest ja lapitöötehnikatest ning kujutab endast mitmest kangakihist moodustatavat mustrit. Muidugi kõnetab mind väga idee asjadele uue elu andmisest, olen teinud läbinisti taaskasutatavatest materjalidest koosnevaid kollektsioone, kasutanud selleks vanu teksapükse, särke, kampsuneid. Uue elu saanud asjad meeldivad väga ka inimestele.

Kuidas sa enda loomingut kaitsed ja miks see sulle oluline on?

Olen käinud mitmel Patendiameti seminaril ja uurinud võimalusi oma tehnikaid ja disaine kaitsta. Praeguseks olen jõudnud selleni, et registreerisin oma kaubamärgi. Tegelikult alustasin dokumentide täitmist juba mitu aastat tagasi, kuid vahepeal tuli peale keeruline koroonaaeg ja siis ununesid sellised asjad sootuks. Möödunud aasta oktoobris vajutasin lõpuks saada-nuppu. Tundsin, et pean oma brändi kaitsma, et keegi ei saaks seda minult ära võtta. Kaubamärgi registreerimine on nagu manifestatsioon avalikkusele, et olen olemas – see annab kindlustunde.

Kaubamärgi registreerimine on nagu manifestatsioon avalikkusele, et olen olemas.

Kust tuleb veidi võõrapärane Katré sinu kaubamärgis?

Nii hakkasid mind ühel hetkel kutsuma sõbrad. Naljaga pooleks öeldi, et mis käsitööd sa siin enam teed, see on juba midagi enamat, peenem värk! Seega kui mõtted hakkasid kaubamärgi registreerimise suunas liikuma, ei olnud ma kindel, mida täpselt peaksin registreerima. Katré hakkas siiski juba nii kindlalt kanda kinnitama, et otsustasin mõlemad nimed registreerida.

Mis sa arvad, kas enda nimi on moedisainerile parim kaubamärk?

Disainerid tõepoolest kasutavad sageli oma nime brändina, nii ka mina. Aga olen introvert ja pean tunnistama, et ehk ei ole enda nime all tegutsemine mulle alati kerge olnud …. Tahaksin ajapikku brändinimele Katré üle minna ja oma nime ainult enda teada jätta. Siiski võib öelda, et selle kaitsmine kaubamärgina oli ainuõige samm, kuniks kliendid Katre Arula nime minu toodetega seostavad.

*Fotod: Katre Arula erakogu

 

Oma kaubamärki saad registreerima asuda Patendiameti e-teenuste portaalis. Kui vajad nõu, siis kirjuta meile aadressil kaubamark@epa.ee või helista telefonil 627 7937.

Eelmise kuu kaubamärgilugu loe meie ajaveebist!

Kuu kaubamärgi lood valmivad koostöös Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametiga (EUIPO). 

Mari-Epp Tirkkonen
Mari-Epp Tirkkonen

Kaubamärgiosakonna peaekspert

Autentimine ID kaardiga